...sömnlöshet är en sjukdom...

Sömnlöshet är en sjukdom som fördärvar tillvaron för den utsatte. Jag önskar att ett mirakel kunde ske så jag fick somna på kvällen när jag går och lägger mig så jag orkade kliva upp i tid på morgon så att jag följaktligen fick allt jag behöver göra gjort på dagarna. Varjefall i tid. Det har snarare blivit en regel än ett undantag att jag somnar precis innan väckarklockan ringer och efter fler nätter i rad utan sömn slutar det till slut i stil med hur det slutade i morse; att jag sover över och missar vad jag nu skulle upp och göra. I morse missade jag iofs bara spinning som jag kan ersätta med en joggingrunda (som jag iofs ser fram emot som ett litet barn) men jag missade också en för tillfället ovärderlig tvättid!!!! Stööööööön! För att inte tala om när jag missar föreläsningar eller trots allt kliver upp men med ett huvud som känns som en bubbla också sitter man ändå bara där som ett kolli utan att ha en möjlighet att förstå vad läraren säger för att man är SÅ JÄVLA TRÖTT! Hur är det möjligt egentligen, att natt efter natt inte kunna sova? Att ligga i sängen och hoppas att man får somna för att sedan gripas av panik och frustration av rädsla för att inte klara av den stundande morgondagen med allt vad den innebär. 
Sömnlöshet är ett handikapp som den drabbade inte kan förstå. Jag HATAR att höra att "det är väl bara att kliva upp och läsa en bok, om du bara ligger och väntar somnar du aldrig", "det är fullmåne i natt, då brukar de flesta sova dåligt", "du kanske ska sluta dricka kaffe". Försök då förstå skillnaden mellan att vara TRÖTT och att vara SÖMNIG. Jag kan vara så trött att jag spyr men jag blir inte sömnig. Det värsta jag har hört är "Du kanske bara inte är i behov av så mycket sömn" Inte behov av sömn????? Den människan höll på att få levern utplockad ur kroppen, jag var tvungen att gå därifrån för att inte ställa till med ett helvete. Jag mår bra när jag sover 6-7 timmar. Per natt. Inte per vecka. Om jag INTE HADE BEHOV av så mycket sömn skulle jag inte bli förvirrad i skallen, skulle inte bli irriterad, skulle inte tappa mjölken i golvet på morgonen eller vända upp och ner på studentlägenheten för att jag inte hittar sminket som jag under förvirringen ställt in i kylskåpet. Och alla dessa människor som tror att man inte försöker göra något åt problemet......jag har testat ALLT. Men jag sover inte. Och jag vet inte varför. 

Men jag tänker fortsätta att drömma om att få sova......ZZzzzZzz

Och stackars mamma och pappa är väl lika förtvivlade som jag......Jag tackar gud för att de finns och för att de till hundra procent stöttar och coachar mig i alla lägen och situationer. De är bara så grymmast och bäst i världen. 

Kommentarer
Postat av: Lollo

Usch jag vet hur det känns.. O när människor säger "du som är så ung borde väl inte ha nå problem med att sova".. Gah.
Det är vidrigt att inte kunna sova!!

2008-02-23 @ 13:51:48
URL: http://lollo83.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0