Bagar-Märtas bullar

Igår gick jag till affären och handlade jäst, sen gick jag hem och bakade smörgåsbullar i enlighet med mitt egenhändigt komponerade recept som jag hittade på en gång utifrån av vad som återfanns i mormors mormor-skafferi. Och de har visat sig mäkta uppskattade både här och där. Och när jag behöver bröd men är för slö för att baka nån annan sort så blir de dessa. Men bagar-Märta åkte inte hem igår, nej hon hänger faktiskt med idag också! Jag hade ju jäst kvar och varför slänga bort den när man kan mecka bröd? Dessutom är den väl värd ungefär 50 öre? Och alla 50-öringar tillsammans blir faktiskt en förmögenhet som kan rädda sjuka och fattiga! Och framförallt är det väl synd att slänga den när jag har kylen full med hel, kokt bulgur som står mig upp i halsen!! Nej, jag rörde ihop en ny deg av det hela som står och sväller till sig just nu. Under tiden smider jag planer och förbereder mig. För vadå tänker ni? För resten av dagen säger jag! Är det nått att förbereda sig för undrar ni? Kanske det svarar jag med ett illmarigt leende ackompanjerat av ett lågmält flabb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0