Chopin 200 år.

Yep! Idag har jag haft den goda smaken att fira Chopin 200 år på Stockholm konserthus. Gratis var seminariekonserten och utställningen som jag självklart infann mig på. Kvällen bjöd på en perfekt framförd första pianokonsert av Chopin, tillika en av mina favoritpianokonserter. Och extranumret; Chopins Nocturne i fiss-moll som faktiskt råkar vara det som blev mitt paradstycke under den tiden då jag själv spelade aktivt. Det var fantastiskt att få höra en av Europas främsta pianister framföra just ett stycke som jag själv har så mycket känslor och minnen runt.
Chopin är otrolig, jag fattar inte hur han kunde, jag fattar inte hur han gjorde??? Det är så fantastiskt otroligt hur han 200 år efter sin tid kan plocka fram känslor på bräcklighetens yttersta kant som så sällan får titta fram, genom sin musik. Han fascinerar mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0